Nightswimming - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kimberly - WaarBenJij.nu Nightswimming - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kimberly - WaarBenJij.nu

Nightswimming

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

28 Januari 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Helaas helaas, ik heb Femke alweer uit moeten zwaaien. Maar wel na twee fantastische weken.

Fem kwam dezelfde ochtend aan in Phnom Penh als ik. Het was heel leuk om haar te zien hier in het warme Cambodja. We namen een taxi naar een bushalte waar we vast te veel betaalde voor de local bus naar Sihanoukville om daar nog veel meer te betalen voor een tuktuk naar ons hostel. Daar bleven we een nachtje om de volgende ochtend met de boot naar Koh Rong te gaan.
Het bleek een resort te zijn van Nederlanders, gemakkelijk maar wel een beetje gek.

Toen we met de boot het eiland naderde werd al snel duidelijk dat we in een paradijsje waren aangekomen. Blauwe zee, witte stranden, palmbomen, hangmatjes en alles wat er nog meer bij hoort.
Omdat onze bungalow overboekt was, kregen we een upgrade, heel vervelend natuurlijk!
We hebben die vijf dagen vrij weinig gedaan, gezwommen, gelezen en cocktails gedronken. Maar we wilde natuurlijk wel wat van het eiland zien. Zo zijn we naar het vissersdorpje geweest, waar we een school hebben gezien en de typische Khmer huizen.
Ik wilde graag de jungle in maar een gids regelen lukte helaas niet. In plaats daarvan nam de eigenaar ons mee wat meer het land in naar een oud Khmer Rouge "ziekenhuis".
Ook zijn we gaan snorkelen, mooi koraalrif met heel veel zeeegels en kleurige visjes.
Wat voor mij het meest bijzonder was? Het fluoriserend plankton. Rond middennacht gingen we naar het achterste stukje strand waar het goed donker was. Als je daar zwemt worden vooral je handen en voeten omgeven door hele kleine lichtjes en dat onder een schitterende sterrenhemel in de zee van Cambodja, het kon niet beter.
We zijn daarbij ook twee avonden bezig geweest om Freddy uit ons huis te krijgen, een hele grote zwarte spin. Van mij mocht hij natuurlijk niet dood, dus helden dat wij zijn wilde we hem vangen in een bakje. Allicht kun je er een voorstelling van maken hoe dat ging.......

Na deze dagen van rust was het tijd om weer terug te gaan naar het vasteland. Nog een nachtje in Sihanoukville, daar wilde wij snel weer weg. Voor deze plaats, of in ieder geval deze straat, voelde wij ons echt een paar jaartjes te oud. (Ja, zelfs wij met onze 27 jaren)
Op naar Kampot, daar hebben we de eerste dag fietsen gehuurd en het dorpje verkend. De volgende dag zijn we gaan suppen met SUP Asia (stand-up-paddeling). Eerst even wennen om op het board te staan maar als je dat in je knieen hebt is het super leuk. Wij hebben een tochtje gedaan door de mangrove, heel mooi en we kwamen nog wat lokale kids tegen. Die hingen vervolgens allemaal aan mijn board. Grappig, maar stiekem was ik toch bang dat ze me zouden kiepen, haha. Maar...niet gebeurt.
De dag erna hebben we een tourtje gedaan. Met een minibus werden we door het Bokor National Park gereden, daar staan nog restanten van een kerk, tempels en een casino uit de Franse tijd. Ook staat er een gigantisch Boeddha beeld op de top van de berg. Verder is er ook een waterval maar helaas is het nu het droge seizoen en dus geen waterval. Alsnog een mooi plekje om te zien.
Fem en ik als enige sportievelingen gingen verder oo de mountainbike. Als ik eerlijk ben was het wel voornamelijk bergje af, haha. Het laatste stukje van het park naar Kampot, viel mij wat zwaar met een zachte achterband in de bloedhitte. Na heel wat km en zweetdruppels even opfrissen in het hotel om daarna de sunset/fireflies boatbride mee te pakken. De toch was relax en de zonsondergang mooi maar het tofste waren de vuurvliegjes. Hele bomen vol met flikkerlampjes en we hebben er twee over de boot zien vliegen.
De dag erna niet veel gedaan, lekker relaxed.

Met de minibus gingen we naar Phnom Penh waar we gelijk het Royal Palace hebben bezocht.
De tweede dag was een heftige, eerst naar Tuol Sleng (S-21) de gevangenis waar de Khmer Rouge tussen 1975 en 1979 tussen de 14.000 en 20.000 onschuldige mannen, vrouwen en kinderen heeft gemarteld. Als ze niet al in de gevangenis overleden werden ze uiteindelijk naar de Killing Fields (Choeung Ek) gebracht. Dit was ook onze volgende stop. Omdat kogels duur waren werden de mensen kinderen op de meest gruwelijke manieren omgebracht. Bij de uitleg van een grote boom naast een massagraf voor vrouwen en kinderen keerde mijn maag om. De babies van de vrouwen werden hier bij hun benen gepakt en doodgeslagen tegen deze boom, voor de ogen van de moeders die daarna de schedel werd inegeslagen en vervolgens de keel werd doorgesneden.
Een erg indukwekkende dag dus, een die je moet hebben gedaan als je hier bent.
De laatste dag met Fem zijn we naar Phnom Wat geweest een Boeddhistische tempel en hier hebben we een heerlijke verse kokosnoot gedronken. En toen was het het alweer tijd om gedag te zeggen en moest Fem weer terug naar het koude kikkerlandje. En ik....ik heb nog 6 mooie reisweken voor de boeg!

• 28 Januari 2016 - 17:53

MJ:

Weer zitten genieten van je verhaal. Behalve die details. Brrr..vreselijk. Dat weekje resort likkt me helmaal geweldig. Kim wat gaat de tijd snel. Geniet er weer van nu in je upje. Tot apps.

• 28 Januari 2016 - 19:12

Frum:

Wauw nog maar zes weken?? Wat vast dat snel!! Geniet er van!

• 29 Januari 2016 - 08:12

Jan Van Steenbergen:

Weer een mooi stukje proza Kim. Wat zal jij straks moeten afkicken . Nog veel reisplezier voor de laatste zes weken. Wij zullen wel blij zijn je weer te zien. Tot in maart. Dikke knuf.

• 29 Januari 2016 - 10:32

Femke :

Heb echt 2 super weken met je gehad!! Dankjewel

• 30 Januari 2016 - 15:29

Marco Van Der Haar:

En daarom ga ik niet naar Cambodja......Grote harige zwarte spinnen. Brrrrrrrr. (Ben ook al niet dol op kleine, op bruine, niet harige....) Eigenlijk houd ik niet van spinnen!

Time flies (spinnen eten vliegen...).
    Geniet van je laatste 6 weken. Ik denk dat ze voorbij zijn voor je er erg in hebt.

Lijkt me leuk om je weer in levende lijve te zien en te horen van je avonturen.

Groet,
    Marco