Gonna see my friend - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Kimberly - WaarBenJij.nu Gonna see my friend - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Kimberly - WaarBenJij.nu

Gonna see my friend

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

21 Januari 2016 | Cambodja, Preah Seihanouk

Het is alweer een tijdje geleden. Ik eindigde rond de kerst met het spotten van een tijger als cadeau. De volgende dag zijn we met een jeep op safari geweest wat een stuk relaxter was. Nu hadden we de tijd om het park te zien en andere dieren. En we hadden weer geluk, we hebben een slothbear (lippenbeer) hebben gezien. En niet zomaar eentje, eentje die de boom in klom om een bijenkorf volledig kapot maakt en leeg te likt . De gids die al 18 jaar in het park werkt had dit nog nooit gezien. Super tof dus!
De laatste dag in Sawai Madhopur hebben we doorgebracht in het Ranthambore fort.
En toen op naar Jaipur waar we 2016 tegemoet gingen. De eerste dag daar hebben we huishoudelijke klusjes gedaan, de was, boodschappen en treinkaartjes kopen op het station. Dat was een uitdaging maar toch gelukt. Die dag had een nare kant. Bij het treinstation lag een zwerver dood op straat. Al zeker een nacht was hij overleden, de vliegen hadden hem al gevonden. Gelukkig was er niet veel later een politie agent mee bezig. Maar het idee dat deze man, om wat voor reden dan ook, op straat is komen te overlijden was aardig confronterend. In heel Jaipur waren erg veel zwervers en bedelaars, meer dan wij in andere steden hebben gezien.
De dag erna zijn we naar Albert hall geweest. Dit is een grote attractie en dus duur en dus druk. Wij vonden er niet zoveel aan. We vonden ons bezoek aan het SRC museum of Indology veel leuker. Heel klein en onbekend met een privé verzameling. Wij waren de eerste en waarschijnlijk de laatste gasten van de dag. Lichtknopjes werden aangezet en we werden volledig begeleidt door een heel oud stel. Onze tuktuk chauffeur kon gelukkig hun uitleg vertalen.
Op oudjaarsdag zijn we de Pink City gaan ontdekken. Ja als je er over leest lijkt het leuk maar het was vooral heel druk en iedereen wilt je wat aansmeren. We hebben hier wel Hawa Mahal (huis voor de vrouwen) en Jantar Mantar (astronomisch park) bezocht.
En toen gingen we 2016 in, we hadden twee biertjes gekocht en hebben met de jongens van het hostel en de twee andere gasten het nieuwe jaar ingeluid. Kel en ik hebben een spoedcurcus Bollywood gekregen. Geweldig om te zien hoe die jonge gasten 16-21 jaar zo enthousiast zijn over deze mensen, films en muziek.
Op nieuwjaarsdag zijn we met Sonu op pad geweest een tuktuk chauffeur/gids. Dat was erg leuk, hij heeft ons verborgen plekjes laten zien en naar het Amberfort gebracht.
De dag erna was het tijd om te vertrekken richting Jaisalmer. Hier hebben we een tocht van c.a. 1,5 uur op een kameel gemaakt, genoten van een prachtige zonsondergang, buiten onder de sterrenhemel geslapen en de zon zien opkomen. En wij zouden ons niet zijn als we dit alles niet hadden gedaan in het gezelschap van 3 zwerfhonden. (Die lagen ook op ons bed te slapen).
Roje, onze gids, was erg vriendelijk en gezellig. Hij heeft heerlijk gekookt en ons ook nog eens geleerd hoe we chipati moeten maken. Jailsemer bestaat verder vooral uit een prachtig zandstenen fort met zeer gedetailleerde Haveli's.
De volgende stop is Jodhpur, de blauwe stad. Omdat ik erg ziek was hebben we niet veel gedaan, wat door de stad gewaald, kruiden gekocht en uhmmm twee kasten... ja echt! Een voor mezelf en een voor onze lieftallige moeder. Nu is het alleen heel erg spannend of ze veilig in Rotterdam aan gaan komen.
Na Jodhpur een korte treinrit terug naar Jaipur waar we nog een dag op pad zijn geweest met Sonu. Dit keer naar de textielfabriek waar de stoffen met de hand worden geverfd en bedrukt, een aardewerk fabriek en een papier fabriek. De volgende dag nog een bezoek aan de Monkey tempel en dan op naar Delhi.
Onze laatste bestemming! Hier hadden we twee dagen, de eerste dag hebben we besteed aan de omgeving van Karol Bagh en Connaught Place. De tweede dag naar het National Ghandi museum en zijn crematie ghat. Beide erg interessant. Tot slot bezochten we de grootste tempel in India, Akshardham. De tempel is groot en de binnenkant overdadig versiert met marmer, goud en zilver. Maar het meest bizarre was de entourage eromheen.
Eerst een show waar je van zaal naar zaal werd geleid om door films en mechanische poppendisplays het verhaal van Swaminarayan te leren kennen. Vervolgens was er een indrukwekkende water, licht en lasershow. Waarbij elke fonteintje en kleurverandering luidruchtig werd toegejuicht door het Indiase publiek.
Na de watershow een IMAX film over deze zelfde Swaminarayan en tot slot een fatamorgana-achtig boottochtje door de geschiedenis van India (lees; enkel over hoe geweldig India was/is en voorloper was op bijvoorbeeld zwaartekracht, sterrenkunde, meetkunde, etc.) Ik heb al veel tempels bezocht de afgelopen 4 maanden maar deze was toch echt de meest bizarre en tevens de gene met de meest nare nasmaak. Een miljarden project, wat bij de Efteling in de buurt komt, voor een zó bescheiden Swami, in een stad waar een heel groot deel van de bevolking zwaar in armoede leeft. That's India (too).
En nu heb ik afscheid genomen van mij zus waar ik mijn India ervaring mee heb mogen delen. Natuurlijk met een traan afscheid genomen, zij weer terug naar huis en ik op weg naar het volgende avontuur, Cambodja. Waar ik de eerste twee weken deel met Femke!

• 21 Januari 2016 - 11:43

MJ:

Nou Kimmy dat is lang geleden. Weer een helemaal geweldig verhaal. Zo gaat de tijd daar voorbij. Nog zo'n 2 maanden. We kijken al uit naar een afspraak om alle verhalen uit te wisselen. Geniet ervan en maak moiie herinneringen.