Plateau - Reisverslag uit Lhasa, China van Kimberly - WaarBenJij.nu Plateau - Reisverslag uit Lhasa, China van Kimberly - WaarBenJij.nu

Plateau

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

14 November 2015 | China, Lhasa

(Sorry lang verhaal. Maar ja....Tibet!)

Lieve mensen, ik ben net terug uit Tibet en ik ben verliefd!

Wat een prachtig land met mooie mensen. Ik heb er maar 8 dagen doorgebracht, dat was natuurlijk lang niet genoeg maar zeker lang genoeg om als een blok te vallen voor "the rooftop of the world".
Na een lange treinreis van 41 uur en meer dan 3000km kwam ik aan in Tibet. Een droom die uitkwam! Vanuit het station werd ik meegenomen naar een politiepost waar alles uitvoerig gecontroleerd werd. Het mag dan geen land heten maar de controles zijn strenger dan de douane bij het vliegveld. Maar ik mocht door.
We werden door één van de gidsen naar ons hotel gebracht waar we om 18.30uur onze eigen gids ontmoette, een 31 jarige Tibetaan met heel veel kennis en liefde voor zijn land en cultuur.
Na de eerste uitleg mochten we zelf Lhasa ontdekken. Een stad waar natuurlijk het Potala Palace staat en daarnaast het Jokhang Tempel, de belangrijkste tempel in Tibet. Hierdoor is de stad altijd druk met pelgrims die één keer in hun leven uit alle hoeken van Tibet komen om deze te bezoeken. Hier krijg je al een idee van het Tibetaanse volk. In Lhasa wonen ook aardig wat Chinezen die je er haarfijn tussenuit pikt en niet alleen door hun uiterlijk ;-). Als je de grote hoeveelheid militairen, de politieposten op elke hoek van de straat en de propaganda die overal te lezen is negeert, is het een fijne stad.

De volgende dag bezochten wij Potala en Jokhang met onze gids. Hij heeft heel veel kennis van het boeddhisme dus kon ons veel uitleggen over wat we zagen. Ondanks dat ik geen last had van de hoogte >3000m, raak je wel snel buiten adem. De klim naar Potala Palace kostte dan ook voor iedereen wat moeite maar eenmaal boven ben je dat weer gelijk vergeten.
Die avond werden we uiteten genomen door een kennis van een van onze groepsleden. In het Tibetaans restaurant waren wij een bezienswaardigheid op zich. Na deze gezellige en interessante avond werden we weer afgezet bij ons hotel.

De volgende dag hebben we het Drepung Monastery bezocht waar de Dalai Lama woonde voor hij naar Potala Palace verhuisde. Hier heeft onze gids toen hij 8 jaar was gewoond, hij onderhield, met zijn meester, het onderkomen van de Dalai Lama en bestudeerde het boeddhisme.
Vervolgens maakte we een stop bij het Sera Monastery, hier konden wij de debatterende monniken bekijken. Ze doen dit nog wel, maar dan in privacy. Dit was een toeristische demonstratie.

De volgende ochtend vroeg op voor de rit naar, jawel, Mount Everest! De rit ernaartoe was lang maar door de adembenemende landschappen, die na iedere bocht veranderde en mooier werden, was het zo voorbij. Tijdens de rit hebben we een tussenstop gemaakt in Shigatse, daar moesten wij onze permits ophalen om naar Everst te gaan. Ook hier hebben wij een monastery bezocht, het Tashu Lhunpo Monastery.
Wij hebben rond dit klooster de Korlam gelopen. Dat betekend met de klok mee om het klooster lopen. Als enige buitenlanders loop je samen met Tibetanen, pelgrims, monniken en nonnen. We werden beloond met een prachtig uitzicht over de stad en de omliggende bergen.

De volgende dag tegen 17u kwamen we aan bij Mount Everest Base Camp. Er valt geen eer te behalen want je kan daar gewoon met de auto komen. We zijn alleen het stukje terug gelopen van EBC tot onze overnachtingslocatie.
Maar wat een ervaring alleen al om de Himalaya in al zijn glorie te zien en daarna aan de voet te staan van deze imposante berg. Onvergetelijk!
We sliepen bij een nabijgelegen klooster. Geen verwarming maar wel -15°C. Het was dus koud! Gelukkig had ik warme kleren en mijn slaapzak bij me dus heb ik weinig last gehad van de kou. Wat het nog beter maakte, was dat wij Everest vanuit ons slaapkamerraam konden zien. Met de groep hebben we de zonsondergang over Everest bekeken met een heerlijk, ijskoud, Lhasa biertje.

De volgende ochtend weer terug naar Shigatse om daar weer één nacht door te brengen. De volgende dag gingen we alweer terug naar Lhasa maar op de terugweg hebben we nog een bezoek gebracht aan het Yamdrok lake, The Holy Mount Nyenchen Kangsar Glacier, Kumbum stupa en het Palkhor Choede monastery.

De laatste avond hebben we met zijn alle een lekkere maaltijd gegeten in een lokaal Tibetaans restaurantje. Ik ben samen met Valery, een groepsgenootje, nog naar een Tibetaanse dans/zangvoorstelling geweest, wat een interessante ervaring was.
Als je de artiest goed vond kon je een sjaal kopen en omdoen bij de artiest op het podium. Natuurlijk vond de Tibetaanse kennis van Valery dat wij dat moesten doen, dus zo geschiedde. Wij kregen nog een groter applaus dan de artiest zelf!
Na deze bijzondere avond zat het Tibetaanse avontuur er echt op.
De volgende ochtend vroeg weer te trein terug, 49 uur dit keer! En ik moet eerlijk bekennen, het viel me zwaar om weer terug te moeten naar China.

In de greep van China durft niemand te praten over de geschiedenis en toekomst van Tibet, maar het is overduidelijk dat de Tibetanen erg veel geven om hun land en cultuur. En dit heel graag weer terug zouden willen.
Tibet heeft mij gegrepen!

  • 15 November 2015 - 00:19

    Jan Van Steenbergen:

    Kim weer genoten van je belevenissen. Mis alleen het stukje waarin je de Mount Everest beklimt. Volgende keer? Als je toch weer in China bent kijk dat gelijk even of je de Sinterklaas van de fito kunt vinden. Ze noemen het daar volgens mij Sumo worstelaars. Fijne reis verder.

  • 15 November 2015 - 09:11

    Marco Van Der Haar:

    Lieve Kimberly,

    Wat een mooie avontuur weer. Een weer een een schat aan ervaring en indrukken om in je rugzak van het leven te stoppen.
    Waarheen gaat de reis nu?

  • 15 November 2015 - 13:39

    Kim:

    Haha Jan, dat wil jij niet! Daar breng ik het nooit levend vanaf
    Dus denk dat ik het ook niet wil, haha. Dat laatste snap ik niet, haha. Mis het sinterklaasjournaal natuurlijk!
    Zeker Marco! Dit zijn dingen die ik nooit meer vergeet!
    Zit nu in Kathmandu, Nepal. Morgen vertrek ik voor mijn trek naar het Rara Lake. Eerst twee lange busritten en dan het echte werk. :-)

  • 17 November 2015 - 21:16

    Richard:

    Mooi Kimmy dat je dit allemaal mag meemaken :)
    Heeel vet!!!

  • 19 November 2015 - 09:35

    MJ:

    Genoten van je verhaal weer. Wat een bijzondere ervaringen. En je bent nog niet eens op de helft. Je hoofd zal nu al wel helemaal vol zitten. Geniet ervan meis. Groetjes.

  • 21 November 2015 - 15:24

    Femke:

    Kim wat heb je weer onwijs veel gezien en ik weer genoten van je verhaal!! Super!!
    Liefs Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly

Hallo lieve mensen, In september van dit jaar vertrek ik voor 6 maanden naar Azië. Op deze pagina heb ik in 2008 ook mijn verslagen over Zuid-Afrika geplaatst, dit zal ik nu ook gaan doen voor mijn reis door Azië. Met dit dagboek kan ik iedereen weer op de hoogte houden van wat ik daar doe en hoe ik het allemaal beleef. Jullie kunnen ook berichtjes plaatsen.

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 24173

Voorgaande reizen:

01 April 2015 - 10 Maart 2016

Azië 2015 - 2016

14 September 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: