Zuid-Afrika beleven - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kimberly - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika beleven - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kimberly - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika beleven

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

06 November 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Nu ik zo ongeveer 7 weken hier in Zuid-Afrika zit leek het me leuk om een stukje te schrijven over dingen die mij hier opvallen.
Om te beginnen is er een groot verschil tussen arm en rijk. Aan de ene kant van Kaapstad heb je Khayelitscha met de golfplaten huisjes, rijd je Kaapstad binnen en ga je richting Campsbay dan staan daar huizen, groot met zwembaden die verkocht worden voor miljoenen. Ook lopen er veel zwervers en zwerf kinderen. Soms komen er zelfs mensen aan de deur om je om geld te vragen.
Als je naar het verkeer kijkt zijn er een hoop dingen die me opvallen. Ze rijden om te beginnen aan de linkerkant van de weg. Daarnaast lopen er een hele hoop mensen langs de snelwegen, vooral de mensen die in de townships wonen. Ze gaan op deze manier naar hun werk. Ook lopen er wel eens zwerfhonden op vluchtstrook langs de snelwegen, ook een akelig gezicht. Die honden lopen verder ook overal en je ziet ze in alle soorten en maten, de meest rare rassen combinaties kom je tegen. Je kan ook ergens vlakbij een township in de berm een kudde koeien tegen komen of geiten.
Verder rijden er minibusjes overal en deze rijden het gekst van allemaal. Ik denk dat er elke dag wel minstens 1 ongeluk gebeurt met een minibusje. En de golden arrow (de streek en stadsbussen) rijden ook ongelooflijk gevaarlijk.
Ook zie je vaak dat er mensen (vooral mensen in de bouw) achterop de opleggers van auto’s zitten. Laatst zag ik twee mannen die op een, met houten planken beladen, oplegger lagen die zich echt moesten vasthouden aan de auto.
Als er wegwerkzaamheden zijn is er 1 man of vrouw die de hele dag met een rode vlag staat te zwaaien. Je merkt gewoon dat er banen worden gecreëerd hier, ga je naar een benzine station hoef je niet uit je auto te komen daar zijn mannetjes voor, wil je parkeren zelf op de meest verlaten parkeerplaatsen, je hoeft niet bang te zijn dat je een andere auto raakt want er staat een mannetje die je aanwijzingen geeft, bij poorten en slagbomen staat er iemand om je kaartje voor je in het automaat te doen, bij de supermarkt hoef je niet je eigen tas in te pakken ook daar hebben ze mensen voor.
Ook buiten het verkeer een hoop verschillen ga je bijvoorbeeld uit eten wordt in sommige gevallen, de fooi alvast voor je uitgerekend en bij het te betalen bedrag opgeteld. En wordt je bord weggehaald zodra je klaar bent met eten en niet wanneer iedereen klaar is met eten.
In een restaurant valt het wel mee, maar in winkels of iets dergelijks staat klantvriendelijkheid
niet voorop. Je hoeft niet altijd een glimlach te verwachten of een hulpbiedende winkelmedewerker.
Verder verzetten ze de klok hier niet dus ineens hadden we een uur tijdsverschil met Nederland.
Wat ook wel grappig was, op weg terug naar huis van Baphumelele stonde er een groot bord bij een gebouw dat compleet in de steigers stond. Op het bord stond heel groot ‘need an office now?’ typisch Zuid-Afrikaans haha.
Er zijn natuurlijk nog zoveel andere dingen die anders zijn maar dit vond ik wel opvallende dingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly

Hallo lieve mensen, In september van dit jaar vertrek ik voor 6 maanden naar Azië. Op deze pagina heb ik in 2008 ook mijn verslagen over Zuid-Afrika geplaatst, dit zal ik nu ook gaan doen voor mijn reis door Azië. Met dit dagboek kan ik iedereen weer op de hoogte houden van wat ik daar doe en hoe ik het allemaal beleef. Jullie kunnen ook berichtjes plaatsen.

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 24188

Voorgaande reizen:

01 April 2015 - 10 Maart 2016

Azië 2015 - 2016

14 September 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: