13e en laatste Shift :( - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kimberly - WaarBenJij.nu 13e en laatste Shift :( - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kimberly - WaarBenJij.nu

13e en laatste Shift :(

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

01 December 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Zondag zijn we terug gekomen van onze allerlaatste shift.
Het begon allemaal niet zo leuk. De Khayelitsha gang had een deal gemaakt met een jongen in baphumelele. Als de jongen een laptop kon regelen kreeg hij 400Rand. En de gang weet nu ook van het jongetje dat wij waardevolle spullen in de flat hebben. Op de eerste dag dat we er waren kwamen we erachter dat iemand heeft geprobeerd in te breken, op klaar lichte dag! Dus we voelde ons iets minder veilig dan normaal.
Verder was er vrijdag een opening, met pers en al. Er zijn twee 'drop boxes' gemaakt. 1 voor de baby's met een wieg en 1 voor de grotere kinderen, dat is gewoon een klein kamertje. Op deze manier kunnen mensen hun kinderen veilig ergens achter laten zonder herkent of gezien te worden. De opening was wel leuk, er was een zanggroep van medewerkers van baph, eten en drinken en verschillende mensen die het project hadden gesponserd. Mama Rosie, de baas van heel Baphumelele, hield nog een hele speech en zij samen met 1 van de sponsoren mocht het lintje doorknippen. De Box voor de kleintjes is die nacht ook gelijk gebruikt. De volgende ochtend was er een nieuw kindje.
Vrijdag zijn we ook weer bij Sia langs geweest, voor de laatste keer :( Hij was weer wat minder als de vorige keer. Maar het was wel leuk om hem weer te zien in de laatste shift. Ook hebben we Mama Rosie gevraagd of ze aan alle nieuwe vrijwilligers willen vragen of zij een uurtje per shift met hem willen doorbrengen, dus ik hoop dat het doorgezet wordt.
Zaterdag kwam er een ster langs........jaja het was Veronica nog wat, een beroemde Duitse actrice.
Zaterdag hebben we ook een feest gegeven.
We hadden de creche geregeld dus de kids konden naar een andere plek dan waar ze altijd zitten. We hadden allemaal balonnen, die ze heel leuk vonden. Eerst hebben we ze even laten spelen en toen was het tijd voor een cakje.
Hierna kwam Winnie the Pooh, niet het mooiste pak, de kinderen waren in het begin ook een beetje bang. Maar na een tijdje raakte ze gewend en had Winne the Pooh (a.k.a Anil a.k.a. Union) zijn hoofd afgezet. Toen vonden ze het allemaal wel leuk.
Verdder hebben we nog gescminkt en natuurlijk muziek op de achtergrond.
Op het einde kregen ze allemaal nog een zakje chips en toen ging het gewone leven weer verder.
's Avonds was de sfeer zo leuk, de sisi's waren ons erg dankbaar voor het feestje. En toen we afscheid hadden genomen gingen we van hun afscheid nemen. En dat was heel moeilijk en ik heb ook lekker me tranen laten gaan. Het zijn zulke lieve vrouwen en we hebben wel 12 weken met ze samen gewerkt.
De volgende ochtend alleen de flessen gedaan en de laatste knuffels gegeven. En toen was het allemaal afgelopen. :'( :'( :'(

• 02 December 2008 - 19:03

Marion En Anton :

dat is eigenlijk snel gegaan allemaal ben benieuwd naar jullie verhalen en fotos veel plezier op vakantie met kel bedankt voor je kaart nog gr en xx marion en anton

• 07 April 2009 - 12:59

Rianne:

wat is een shift?

Kimberly

Hallo lieve mensen, In september van dit jaar vertrek ik voor 6 maanden naar Azië. Op deze pagina heb ik in 2008 ook mijn verslagen over Zuid-Afrika geplaatst, dit zal ik nu ook gaan doen voor mijn reis door Azië. Met dit dagboek kan ik iedereen weer op de hoogte houden van wat ik daar doe en hoe ik het allemaal beleef. Jullie kunnen ook berichtjes plaatsen.

Actief sinds 15 Juli 2008