Setting forth - Reisverslag uit Chengdu, China van Kimberly - WaarBenJij.nu Setting forth - Reisverslag uit Chengdu, China van Kimberly - WaarBenJij.nu

Setting forth

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

01 November 2015 | China, Chengdu

Nihao!

Voor jullie lijkt het kort geleden dat ik schreef maar dat stuk had ik al veeel eerder geschreven. Inmiddels ben ik op mijn eindpunt in China gearriveerd Chengdu.
Eerst even terug in vogelvlucht ;-).

In Xi'an had was het nog steeds Golden Week ik heb daarom de toeristische dingen uitgesteld tot mijn laatste dagen in de stad. Ik had dus een rustig begin. Rondje over de stadsmuur gefietst, de Bell Tower bezocht, etc. In Xi'an heb ik verreweg de meeste mensen ontmoet wat wel even een leuke verandering was. In Xi'an was voor mij het Terracotta leger zeker het hoogtepunt. Al jaren is dat iets wat je op t.v. ziet en nu was ik er zelf! Het gaf een soort onwerkelijk gevoel, zoals ik ook had op de Chinese muur.
Na Xi'an vertrok ik naar Yichang, daar heb ik de grote dam bezocht die een groot deel van Shanghai voorziet van stroom. Ook een project met een kritische noot die je uiteraard niet te zien krijgt en ook van mijn privé gids hoor je geen kritische geluiden. Hij heeft een bedrijf dat lijm produceerd en leverde tijdens de bouw de lijm voor de machines. Ik had deze gids te danken aan een middagje koffie drinken. Ik stapte een willekeurige koffiezaak binnen, dat is wat....was ik de eerste buitenlandse klant ooit! De hele middag heb ik met de meiden geklets, geluncht, sap gemaakt van een vrucht van de boom voor de deur en dumplings gegeten. De oom van één van die meiden was de lijm leverancier en nam me mee naar de dam, wel met zijn nichtje als tolk. Mijn Chinees is nog net niet toereikend.
Na Yichang vervolgde ik mijn reis naar Zhangjiajie een heel mooi natuurpark met mooie vergezichten en heeeel veel trappen. Die kan je redelijk ontwijken door de kabelbaan te nemen maar dat is mijn eer te na natuurlijk! Het is tevens de locatie waar de film Avatar op gebaseerd is.
Na Zhangzjiajie vertrok ik naar Guilin, die stad zelf is niet heel indrukwekkend maar het vlakbij gelegen Yangshou is een waar paradijsje. Niet de stad zelf, daar heeft de toeristensector overheen gekotst met Europees/Amerikaans eten en erg kitscherige aankleding, leek wel een soort Disney. Maar zodra je de stad verlaat en het platteland ontdekt kom je tot rust in een prachtige omgeving. Hier wilde ik zo graag langer blijven maar doordat ik al een trein had geboekt, moest ik verder naar Chengdu, 25 uur in de trein, jeej!! Wel had ik deze keer een hard sleeper wat echt hemels was na al de eerdere ritten op een hard seat. Deze reis heb ik echt geslapen!
In Chengdu had ik heel veel tijd, omdat mijn reis naar Tibet uitgesteld moest worden, vanwege de permits, nadat ik mijn treinticket naar Chengdu al had geboekt.
De eerste dag ben ik op de fiets op pad gegaan. Een ideale manier om de stad te verkennen en leuk! Je komt op zoveel plekjes en je leert gelijk de weg kennen.
Verder heb ik een bezoek gebracht aan het Panda Breeding Center. Wat een overkill aan schattigheid. Wat ooit echte, vleesetende, beren waren, zijn na 8 miljoen jaar geëvalueerd naar luie, onhandige, bamboe etende goedzakken. Op zich leuk dat ze nog bestaan, maar er wordt verder geen aandacht besteed aan het redden van het leefgebied van deze dieren en er worden geen panda's teruggeplaatst in de natuur. Naar mijn idee is het in standhouden van een diersoort enkel voor gevangenschap (niet te vergeten de commerciële doeleinde van de Chinese regering) een verkeerde doelstelling. Gemiddeld overleeft een soort 5 miljoen jaar...misschien heeft Midas Dekkers wel gelijk.
Naast de panda's natuurlijk ook wat sightseeing gedaan zoals het Wenshu Monastery, ancient streets, People's park en het Sichuan opera waarvan ik het hand-schaduw onderdeel toch wel het indrukwekkendst vond.
Ondanks dat China een heel mooi en interessant land is, is het echt tijd voor iets anders. En wel Tibet!
(Ja, ik weet dat het officieel nog China is maar ik hoop toch wat anders te zien)

Afgelegde KM in China (zonder Tibet):
Beijing - Datong 370km
Datong - Pingyao 408km
Pingyao - Xi'an 571km
Xi'an - Yichang 822km
Yichang - Zhangjiajie 290km
Zhangjiajie - Guilin 845km
Guilin - Yangshuo 72km
Yangshou - Guilin 72km
Guilin - Chengdu 1544km
Totaal 4994km (ongeveer van Amsterdam naar Halifax in
Canada)s

  • 01 November 2015 - 19:30

    Richard:

    Super gaaf Kimmy!! :D

  • 01 November 2015 - 19:33

    Martijn:

    Hallo Kim,

    Erg leuk om de nieuwe update te lezen. Wat maak jij een hoop mee. Leuke schrijfstijl ook.
    Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag. Nog veel reisplezier.
    Martijn

  • 01 November 2015 - 19:38

    Femke:

    Dat zijn een boel km die je al hebt afgelegd op alle mogelijke manieren:P
    Mooie verhaal weer. Zit te genieten als ik het lees!!
    Liefs Xx

  • 02 November 2015 - 10:52

    Henk Van Kerkhof:

    Mooie verhalen Kim. Nog veel plezier.

  • 02 November 2015 - 10:53

    Frum:

    Zo veel kilometers.... Allememaggies...

  • 02 November 2015 - 18:01

    Mieke:

    Hee Kimmy, nu even een reizende mail ipv een mail over de cola van Petra op de vrijdagsoos......
    Heb weer genoten van je verslagen en vraag me inderdaad wel af hoe je het een en ander regelt en/ofover je heen laat komen. En dat je daar nog steeds zo stoer rondstapt en fietst. Het lukt niet echt met foto's bekijken, heb er nu een paar gezien, van die enorme Buddha (prachtig) en de panda's. Heb je al gehoord dat wij er ook een (of meerderen?) hebben gekregen van Willy en Max? Die waren ook in China, Max kreeg nierbekkenontsteking en Willy kreeg als troost een Panda. Nu ben je bijna op weg naar Tibet. Ben heel benieuwd naar je avonturen en bevindingen daar. Om mane padme hum, geloof ik.
    En dan door naar Nepal. Ik kan niet wachten...... tja.....Doordat jij daar nu naar toe gaat zit ik weer met mijn wat verkleurde fotoboek voor me. Ouderwets in een multomap met heel veel ingeplakte foto's, kaarten, rekeningen, snoeppapiertjes etc. Ik hoop dat de bevolking daar het leven weer een beetje heeft kunnen oppakken.
    Voor nu Kim, ik ga naar Kwats en wens je weer en goed reis! Liefs, Mieke

  • 02 November 2015 - 18:51

    Ineke Ravensbergen:

    Super Kimberley! Heerlijk om je verslagen te lezen en zo een beetje mee te reizen, ik geniet op afstand mee. Ben ook heel benieuwd naar Tibet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly

Hallo lieve mensen, In september van dit jaar vertrek ik voor 6 maanden naar Azië. Op deze pagina heb ik in 2008 ook mijn verslagen over Zuid-Afrika geplaatst, dit zal ik nu ook gaan doen voor mijn reis door Azië. Met dit dagboek kan ik iedereen weer op de hoogte houden van wat ik daar doe en hoe ik het allemaal beleef. Jullie kunnen ook berichtjes plaatsen.

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 24104

Voorgaande reizen:

01 April 2015 - 10 Maart 2016

Azië 2015 - 2016

14 September 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: