Climbing up the walls - Reisverslag uit Pingyao, China van Kimberly - WaarBenJij.nu Climbing up the walls - Reisverslag uit Pingyao, China van Kimberly - WaarBenJij.nu

Climbing up the walls

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kimberly

27 Oktober 2015 | China, Pingyao

Hola allemaal,
(03.10.2015)

We zijn weer een tijdje verder en ik inmiddels een aantal steden verder.
Van Beijing ben ik naar Datong gereisd. In een overvolle trein, waar ik nog net aan een hard seat voor kon krijgen, ontmoet ik twee studentes. Ze zijn erg geïnteresseerd en heel nieuwsgierig naar mijn verhaal. Één van hen praat een beetje Engels en met haar vertaal app komen we een heel eind. In Datong aangekomen houden we contact. Ik ben alleen naar de Yung Grottoes geweest en ontmoette hen daarna weer in het centrum. Zij hadden ondertussen nog een andere student ontmoet. Met z'n 4en hebben we de nieuwe stadsmuur afgelopen, dit is een exacte replica van het origineel. Een mooi bouwerk maar er zullen ongetwijfeld heel veel woonhuizen voor aan de kant zijn gezet.
De volgende dag vroeg op, we gaan naar The Hanging Monestry. Een mooie en smalle tempel die in een bergwand is gebouwd. Een van de meiden had hoogtevrees dus ik vraag me af hoeveel zij van de tempel heeft gezien.
Na de tempel hebben we Hangshen mountain beklommen. Het was erg slecht weer en helaas konden we, door de harde wind, de top van de berg niet bereiken.
Hierna heb ik afscheid genomen van de twee meiden en ging ik verder met de 3e student die zichzelf de Engelse naam Keven had gegeven. Wij hadden toevallig dezelfde trein naar Pingyoa.
Na een treinreis in een nog vollere trein kwamen we na 7 uur aan in de UNESCO stad Pingyao. Ik ging naar mijn hostel om even wat slaap te pakken, Keven ging de stad al in. Ik sloot later aan en we hebben ook hier heel de stadsmuur bewandeld. Dit was overigens wel het origineel. Daarna nog naar de oude rechtbank en wat gegeten. Keven ging dezelfde dag weer verder naar een andere stad, dus ook hem gedag gezegd. Tijdens ons bezoek hebben wij mooie gesprekken gehad over de overeenkomsten en verschillen tussen China en Nederland, normen en waarden en over dankbaar zijn voor wat je hebt.
De dag erna heb ik helemaal niks gedaan, ik was de drukte zat, daarbij had ik even genoeg van mensen die met me op de foto willen, ik zou er geld voor moeten vragen!
Helaas zijn de National day's begonnen, het leek er dan ook op of iedere Chinees naar Pingyoa was gekomen. Ik hoorde van Keven dat Pingyao op de 3e plaats stond van drukst bezochte plekken. Je kan je voorstellen dat mijn tweede bezoek aan de oude stad kort maar krachtig was!

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik weer op het station, te wachten op de trein die mij naar mijn volgende bestemming brengt....Xi'an waar ik de stadsmuur met de fiets ga verkennen.

  • 27 Oktober 2015 - 13:04

    Jan Van Steenbergen:

    Kim. Fijn om te lezen. dat alles zo goed gaat en dat je voor 200 % aan het genieten ben. Soms is het toch wel leuk dat iedereen met je op de foto wil. Hier in NL is dat alleen voor beroemdheden. Je zal je nu ook zo kunnen voelen. Mooie foto's ook die ik zo af en toe voorbij zie komen. Ben zo benieuwd als je terug komt hoe alles is geweest. Hopelijk ga je een soort dagboek schrijven met foto's ed zodat wij een klein beetje de reis met jou kunnen herbeleven. Ben niet snel jaloers op iemand maar ben het zeker op jou. Wilde dat ik ooit de lef van jou had gehad om zoiets te ondernemen. Veel liefs van Jan en een dikke knuffel. Stuur mij via de mail je banknummer zodat ik iets kan sturen zodat je een keer op mijn kosten uit eten kan gaan.

  • 27 Oktober 2015 - 13:30

    Femke:

    Hey kimmy, weer een mooi verhaal en ik zie je lopen, praten, genieten en ik kan mij helemaal voorstellen hoe jij je voelde met alle drukte en foto's. Fijn dat je ook mensen ontmoet waar je goeie gesprekken mee kan hebben en waar je meteen je ervaringen mee kan delen:)
    Goeie reis en de zoveelste trein geloof ik:P en geniet van het mooie fietsuitzicht straks.
    Enjoy liefs Femke

  • 27 Oktober 2015 - 15:02

    MJ:

    Ik vind het echt geweldig dat je dit doet. Ben het helemaal eens met Jan van Steenbergen, dit had ik vroeger ook moeten doen. Nu moet ik wachten tot 65+ haha. Maar ondertussen geniet je wel en wij genieten mee van je verhalen en foto's. Ik hoop dat je nog heel veel leuke mensen tegenkomt die een stukje met je samen reizen. Geniet ervan. Liefs MJ.

  • 27 Oktober 2015 - 23:56

    Richard:

    Hey Kimmy, leuk om weer van je te horen :)
    Je schrijft grappig, ik hoor het je zo zeggen

  • 30 Oktober 2015 - 14:30

    Frum:

    Wauw, je doet echt veul!!!! Af en toe ook even genieten van de plek waar je bent, in stilte...! Is ook fijn haha en heel herkenbaar!
    Dikke monsterzoen
    Frum

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly

Hallo lieve mensen, In september van dit jaar vertrek ik voor 6 maanden naar Azië. Op deze pagina heb ik in 2008 ook mijn verslagen over Zuid-Afrika geplaatst, dit zal ik nu ook gaan doen voor mijn reis door Azië. Met dit dagboek kan ik iedereen weer op de hoogte houden van wat ik daar doe en hoe ik het allemaal beleef. Jullie kunnen ook berichtjes plaatsen.

Actief sinds 15 Juli 2008
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 24105

Voorgaande reizen:

01 April 2015 - 10 Maart 2016

Azië 2015 - 2016

14 September 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: